Wednesday, November 29, 2006

Asterix and friends

Asterix the Gaul
Aku tak tahu korang tau dak tentang Asterix the Gaul.
Pada zaman Rom dulu, masa Caesar tengah saham tinggi dan hidung tinggi ada satu kampung di Gaul( sekarang Perancis atau France) yg tentera Rom tak leh nak tawan. Caesar pun mati kutu dgn kampung ni dan mamat-mamat kampong ni. Bila tentera Rom dan serang, orang kampong gaul ni akan tiba-tiba jadi kuat dan boleh pukul Rom .
Rupa-rupanya orang Gaul ni ada rahsia. Kira macam secret recipe( bukan yg restoran yang ada lamb stew tu tau). Depa ada tok Moh atau tok pawang yg pandai buat magic potion. Bila minum magic potion depa semua jadi kuat dan boleh balun Rom. Kalau orang Melayu kira macam aiyaq(air) tangkal atau aiyaq penerang hati laa kawan.
Hero paling terer Gaul ialah Asterix. Dia ni kemetot saja tapi bila gaduh menang semedang.Aku boh foto Asterix bagi hangpa tengok.
(Asterix- hero kemetot yg jadi kuat bila minum magic potion)

Kawan Asterix nama Obelix. Badan dia mak aii...nalla! Gabai nak mampuih. Kedarah khinzir(bahasa sopan) panggang sekali bedal boleh 3-5 ekor. Kalu dia masuk hutan, puak khinzir kena menyorok gua cakap lu brader. Tapi Obelix ni tok moh tak bagi minum magic potion kalu nak gaduh. Pasai nya...masa dia baby dulu baru pandai merangkak dia terjatuh dalam kawah magic potion. So dia kuat memanjang la.Obelix ni kalau tempat kita kira macam Badang lah tapi badan macam group penyanyi Ku2(kutu).


(Obelix- dia ni kira macam Badang kat tempat kita lah)

Dalam kampong(samada di Malaysia, China,Jepun,Afrika,irian Jaya mahupun France) mesti ada sorang ketua.Ketua ni macam macam gelaran.Kita panggil tok penghulu, tok sidang, pak lurah, ketua kampung , tok batin dan ketua JKKK. Di Gaul ketua depa panggil Chief. Kira depa pun macam Red Indian la panggil ketua Chief. Mujur tak panggil Chip( boleh Chipmunk atau potato chip atau lagi canggeh computer chip). Nama Chief depa Vitalsttistix.Canggeh punya nama.

(Vitalstatistix-tok penghulu atau ketua JKKK puak Gaul)

Gaul ni ada sorang druid( kita ada tok Moh, tok pawang, tok peran. Tapi bukan tokasid tau..) Nama dia Getafix. Apa-apa sakit dia boleh fix. Antara keistimewaan Getafix ialah buat air magic potion. Kalu minum yg bongkok tiga pun boleh gaduh dgn tentera Rom.

(Getafix- dia ni Tok Bomoh Gaul)

Dalam setiap kampong mesti ada punya seorang seniman. samada dia ni suka sajak ka, pantun ka, puisi ka atau menyanyi kat orang kampong. Puak Gaul ni ada sorang yg macam tu. Tak lain tak bukan Cacofonix. Dia punya suara serak-serak basah bisa bikin hewan di hutan lari dan amek MC.

Kalau di Mesia ni Cacofonix tu macam Mawi lah.

(Cacofonix- kalau sekarang ni dia ni sapa ye? Mawi kot?)
Gambar2 ni aku tujukan khas buat kawan aku yg menjadi suami jarak jauh. Aku tau hang suka sangat kat Asterix dan kawan2 dia. Aku mula suka pong sebab baca di bilik hang dulu.

Lain masa kalu aku rajin aku sambung pasai Asterix.

Kandungan posting mungkin ada kena mengena atau tidak dengan makhluk yang hidup atau yang telah tiada.Kalau sapa-sapa terasa nak buat macamana kan. Sapa makan cabai melaka dia pedaih laa

3 comments:

Anonymous said...

hehe... ini buat cerita sbb rindukan kawan lama ker?:)

Anonymous said...

SJJ (Suami Jarak Jauh)checking In:

Hang dulu pun SJJ gak ,siap jadi Presiden lagi ,pernah aku ketawakan hang tergopoh2 naik bas tapi sampai2 JBA Trengganu tutup.
Tapi dunia bulat dan berputar ligat ...kena tang hidung aku lak.
TQ atas ingatan Tuan, buku tu masih ade dlm ingatan Tuan rupanye.
Aku bagi title kat black binded Asterix comic as "Clinical Study Of Encephalo Infringement Syndrome".
Boleh baca depan Cikgu ...pass kat Girlfriend ,dia suka sangat jadi bagi kat dia walaupun buku tu meant so much to me.
Atas sebab sayang sangat kat buku tu aku kahwinlah dengan GF aku so that i can still have the book,la ni anak2 aku lak jadi big fan.
Jadi kalau nak pikat pompuan oleh guna gak.

Aku suke sangat buku ni esp cerite "Mansion Of The God" siap boleh ajar ekonomi fr simple perspective.Lukisan building Roman Dia fulamak...tapi rumah architect normally teruk hahaha
TQ again my dear friend 'the Jin' or Past Presiden pPersatuan SJJ

peluang usaha sampingan said...

salam kenal blogger