Monday, December 18, 2006

Bahaya menyebar Hadith palsu

Salam buat semua
Dapat ini dari seorang kenalan maya. Semoga kita berhati-hati dan mendapat menafaat,Ameen.


Diriwayatkan dari Salamah bin Al-Akwa r.a., aku pernah mendengar Nabi Muhammad s.a.w bersabda, " Jika seseorang mengatakan sesuatu yang tidak pernah aku katakan dengan nisbahnya kepadaku maka nescaya dia akan dimasukkan ke dalam api neraka" (Riwayat Bukhari )

Diriwayatkan oleh Ali r.a., Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda, "Jangan mengatakan sesuatu yang dusta tentang aku kerana sesiapa yang mengatakan dusta tentang aku nescaya dia akan dimasukkan ke dalam api neraka." (Riwayat Bukhari & Muslim)

Dari Abu Said berkata: beliau pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Sesiapa di antara kamu melihat kemungkaran, maka dia hendaklah menegah kemungkara n itu dengan tangannya iaitu kuasanya. Jika tidak mampu, hendaklah ditegah dengan lidahnya. Kemudian kalau tidak mampu juga, hendaklah ditegah dengan hatinya. Itulah selemah-lemah iman.(Riwayat Muslim)

Pendek kata, api neraka adalah ganjaran orang yang mendustakan Nabi saw. Apabila kita melihat dan mengetahuinya, maka perlulah kita mengambil tindakkan sama ada dengan kuasa atau sekadar dengan hati.

Namun untuk menegur, Allah telah menyuruh kita menegur dengan baik dalam surah Fussilat ayat 34, "Dan tidaklah sama (kesannya dan hukumnya) perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib."

Kita juga boleh menggunakan taktik Nabi Ibrahim a.s. iaitu dengan memberi ruang kepada kaumnya memikir semula apa yang mereka sembah. Di dalam Al-Quran diceritakan, bahagiamana beliau telah memecahkan berhala-berhala kecil dan menggantungkan kapak di berhala besar, lalu menyuruh kaumnya bertanya dengan berhala-berhala itu sendiri. Secara tak langsung, kaumnya telah dipaksa untuk berfikir. (Rujuk surah Al-Anbiya ayat 57 hingga 65)

Dalam konteks untuk menyedarkan ustaz-ustaz atau pakcik-pakcik yang kita hormati itu, kita boleh bertanya dengan mereka secara baik. Mereka mungkin tidak menyedari mereka salah. Pertanyaan-pertanyaan kita akan membuat mereka berfikir semula.

Sebagai contohnya, apabila kita mendengar hadith-hadith palsu, lalu bertanyalah kita kepada mereka, "Pakcik, hadith tu riwayat siapa yer?"Mungkin beliau akan menjawab, "Abu Hurairah ..""Eh .. bukan riwayat Ali bin Abi Talib ? ", anda boleh bertanya dan dia akan mula berasa ragu. "Boleh tak pakcik cuba dapatkan lafaz hadith tersebut dalam bahasa arab, kalau boleh saya nak catatkan, mudah-mudahan pakcik diberkatiNya.", anda meminta dia mendapatkan sumber.

Beliau mungkin akan meminta sedikit masa untuk menyemak semula sumber-sumber beliau, jika hadith yang diceritakan memang sahih dan bersumber, sudah tentu kita akan mendapat jawapan dan itu akan menjadi suatu ilmu untuk kita. Alhamdulillah. Namun jika sebaliknya, beliau akan dipaksa untuk berfikir .. dan sudah tentu tidak akan mengulangi hadith berkenaan.. Sekadar pandangan ..


Kandungan posting mungkin ada kena mengena atau tidak dengan makhluk yang hidup atau yang telah tiada.Kalau sapa-sapa terasa nak buat macamana kan. Sapa makan cabai melaka dia pedaih laa

No comments: