Sunday, December 3, 2006

Cepatnya anak kita membesar....

Anak aku foto minggu lalu. menanti PMR

Anak aku foto 14 tahun lalu


Dok tak dok anak-anak kita rupanya telah besar panjang(kata orang Kedah). Rasa baru macam semalam kita membantu isteri mandikan , basuh berak kencing mereka, tukarkan lampin mereka( sekarang mereka pula pesan kat kita:" Ayah, jangan lupa pakai lampin taauuu....") dan bancuh susu mereka. Bila mereka tidak sihat kita laki bini sampai tak tidoq dok kesahkan anak-anak. kalau kembung kita sapu minyak angin dan yuyi di perut mereka. Kalau demam kita jelom( lap/sponging) dengan air sejuk atau ais selain suap ubat (yg sering kali mereka muntahkan ke badan kita).

Bila mereka mula merangkak, berdiri, bertatih,berjalan sendiri, berlari serta mula memanjat kita berasa amat bangga dan gembira with their feats. Dan pada waktu yg sama kita risau kalau-kalau mereka terjatuh dan bercalar atau luka atau patah tulang mereka yg amat lembut dan fragile.
Kita terhibur bila mereka mula bercakap bahasa pelik (babling) yg kita tak faham sepatah haram pun tapi kita amat suka dan terus melayan berkomunikasi dgn mereka. Kadang2 kita letih mulut melayan mereka 'bercakap'.

Bila umur 2-4 tahun mereka mula berinteraksi dgn anak2 lain dan bermain2 sesama mereka. Adakala dalam bermain ini berlaku accident. Ada yg terjatuh dan melalak kuat. Mak-mak jadi tension dan rasa nak piat2 telinga anak orang lain yg tolak anak kita. Ada mak-mak bergaduh pasai anak2 kita bermain dan teraccident.

Anak-anak.....cepatnya mereka membesar( to be continued bila rajin)
Kandungan posting mungkin ada kena mengena atau tidak dengan makhluk yang hidup atau yang telah tiada.Kalau sapa-sapa terasa nak buat macamana kan. Sapa makan cabai melaka dia pedaih laa

No comments: