Sunday, December 17, 2006

Ubi kayu rebus kelapa parut



Ubi kayu rebus kelapa parut....

Sebenarnya dah lama aku tak makan menu ni. Dulu masa kecik-kecik selalu pekena menu ni. Menu orang kampong. Dulu-dulu bila petang-petang hari tak sekolah mak dan arwah bapak bersama anak2 akan pi cabut ubi kayu yg kami tanam di tanah reserve KTM di depan rumah.
Aku atau adik-adik akan di suruh pi beli nyioq( bahasa baku: kelapa) sebiji-dua. Lepaih cabut ubi kayu kami budak-budak akan bersihkan sementara mak belah nyioq dan kukog( kukur).

Ubi yg dah dibersihkan akan di rebus sampai hempok( masak). Nyioq yg dah di kukog akan di campur sedikit gula dan di goey( gaul).Ini untuk buat cicah dgn ubi rebus. Kopi atau teh O akan di sediakan oleh adik pompuan.

Bila semua dah siap kami sekeluarga akan bersila atas tikag(tikar) mengkuang mengelilingi ubi rebus, nyioq gula dan kopi. masa tu rasa amat nikmat makan ubi rebuih.Apa lagi kalau petang tu hujan....


Pagi tadi aku dan isteri pi merket dan jumpa ubi kayu.Apa lagi teruih (terus) la beli. Petang tadi..dapat la pekena ubi rebuih cicah nyioq gula...
Hangpa aku bagi tengok gambaq saja noo.....

(Selain dari ubi kayu,jangan lupa beli nyiok parut sebiji)

(Nyioq sedang di parut pakai mesin)

(Nyioq yg telah diparut di goey dgn gula)

(Ubi yg telah hempok di rebuih)

(Menu: Ubi kayu rebus kelapa parut)



Kandungan posting mungkin ada kena mengena atau tidak dengan makhluk yang hidup atau yang telah tiada.Kalau sapa-sapa terasa nak buat macamana kan. Sapa makan cabai melaka dia pedaih laa

4 comments:

Anonymous said...

Hang tu kencing manis mamat...janganla dok pekena banyak sangat carbo dan gula tu......

Banyak benda yang sedap-sedap kena kurang.....he he

Anonymous said...

Clark Gable of Pulau Duyung Signing In:

Why must you torture people like me ...tak baik tau buat air lioq org meleleh...aku wrote abit about my fear please drop by.

ibuVouge said...

salam
iv hope dari blog kak teh teruja dgn pekasam tu yg mai baca

sedap tu, posting ni bagi idea kat iv untukbuat benda ni petang esok sebagai minum petang..sedap tu

nak pekasam ke, meh iv kirim kan.

tokasid said...

Mokk: so far RBS aku terkawal dgn glucovance.TQ for ur reminder.

CG: aku tau mu susoh nok dapak ubi rebus bila jadi SJJ(suami jarak jauh). Dan anak mami pulak dok suke ubi-ubi nih weh!

IV: TQ for menyinggah blog saya. Ada lagi menu yg menarik yg saya akan cerita from to time.InsyaALLAh akan saya masukkan foto kerabu pucuk paku dgn kerang. Minggu depan nak balik utara so nak cari pucuk paku rawan utk buat kerabu.