Tadi terima panggilan telifon dari seorang kawan lama. Dan yang dah lama aku tak bertemu.Walaupun sama-sama tinggal di Jebatville. Mungkin sebab dia sibuk( aku mana ada sibuk kalau practise kawasan kampung) sebab ada banyak branch meniaga.Atau mungkin ada sebab-sebab lain yang dia saja yang tahu dan mungkin aku tahu sikit-sikit. Pokoknya memang dah lama tak jumpalah kami berdua ni.
Kawan: Tokasid! You ada nombor handphone YB DJ tak? (YB DJ dulu sama-sama buat medic tapi dia junior kami. Sekarang jadi YB Parlimen).
TA: Ada. Nanti aku check kat hp aku kejap.
Kawan: Okay...tadi pagi aku breakfast dgn YB DN di Ujong Pasir. Aku ingat nak ajak kau sama tadi...(YB DN is an ADUN in negeri banyak balak dan mempunyai seorang Tengku berbangsa Cina dulu)
TA:(dalam hati aku: kalau takat ingat nak ajak saja sapa pun boleh.Awat tak ajak betul2). Bila YB DN mai sini?
Kawan: Eh..dia selalu turun Melaka. Wife dia kan orang sini.
TA: Aku tau tu...
Kawan: Aku selalu jumpa dia bila dia turun Melaka. Kau tau kan YB DN kamcing dengan Gabenor kita. Manalah tau.....( he didn't finish the sentence)
TA: Ye lah kan dia dengan Gabenor dari satu Negeri.Dulu kan Gabenor tu MB negeri dia.
Ni aku dah jumpa nombor hp YB DJ. Kau salin eh....(aku bagi nombor tu)
Kawan Okay Tokasid.TQ ah...
TA: Assalamu'alaikum...
Aku ni ramai jugak berkawan dengan ahli-ahli politik yang bergelar YB. Kalau tak silap ada dekat 10 orang yang jadi YB. Ada yang jadi Timbalan Menteri ada yang jadi setiausaha Parlimen ada yang jadi EXCO negeri. Kebanyakannya aku kenal semasa masing-masing bergelar students dulu. Ada yang kenal masa sekolah menengah. Kebanyakkan semasa di UM.
Tapi masaalahnya aku bila ada kawan2 jadi YB ni aku secara tak sedar akan jadi distance dari mereka. Yg selalu tipon pun dah jadi kurang.Yang selalu sms atau e-mail pun jadi kurang. Its mutual. Bukan sebab depa sisih aku dan bukan sebab aku sisih depa( apa untungnya aku sisih depa?). Mungkin beberapa insiden antara lain membuat aku buat keputusan untuk renggang sikit dari kawan-kawan yang bergelar YB.
1- Kebanyakkan kawan-kawan yg jadi YB bertentangan fahaman politik dengan aku. Kebanyakkan mereka berkeris tak bersarung. Aku pulak bagaikan punggok yang selalu dok tengok bulan. Masa depa tak jadi YB perkara politik ni senang nak bersembang.Tapi sejak jadi YB aku dapati sukar sikit kerana apa yang aku kata bakal mengguris hati depa.
2- Pernah seorang kawan yang agak berjawatan dalam Kabinet: ketika zaman reformasi dulu, seolah-olah 'mengusir' aku dari tanahair ini. Mungkin telinga dia panas dalam perang e-mail kami( masa tu ada group mail alumni kolej di UM). Aku masa tu memang dok hentam DrM atas kes DSAI. Dalam dok bagi hujah, kawan yg jadi Tim.Menteri dah panas telinga maka keluarlah e-mail yg menyatakan jika aku tak suka dgn cara DrM aku boleh serahkan kerakyatan aku dan pilih mana-mana negara aku nak pi dok.Dia boleh tolong supaya aku dapat pindah ke negara tu( maksud dia kat Middle East lah). Selepas kes tu terus group-mail tu mati dengan sendirinya.
3- Pernah juga ketika zaman reformasi seorang kawan yang ketika itu orang kuat Pemuda UMNO, datang ke Melaka untuk bertemu Ali Rustam. Mungkin untuk menjanjikan sokongan Pemuda kepada Ali yg masa tu nak bertanding jawatan yg agak tinggi dalam UMNO. Masa tu aku ada meeting dgn ex-partners atas masaalah penglibatan aku dalam parti pembangkang ketika pilihanraya ketika itu. Yang kawan aku ni pula nak jumpa Ali Rustam di hotel yang sama.( aku pun tak tahu kawan aku ada masa tu) Partner aku bagitahu bahawa kawan aku ada situ dan partner nak pi jumpak dia sat. Lepas dia jumpak dia bagitahu yang kawan aku kirim salam kat aku. Aku kata aku nak pi jumpak dia sat. Partner aku halang. Dia kata : baik engkau jangan jumpa kawan kau tu. Nanti kalau Ali Rustam tahu kau kawan dia susah jugak dia. Tapi aku dah bagi tahu kau ada sini tadi.
Aku terkedu masa tu. Kawan yg dekat 7 tahun tak jumpa tak mau jumpak aku sebab bimbang kalau KM Melaka tahu aku dulu pernah belajar sama dengan dia.
Dua insiden di atas telah membuat aku buat keputusan supaya jangan rapat dengan kawan-kawan yg dah jadi YB. Apa lagi kalau ada jawatan Kabinet.
4-Orang yang tahu aku pernah berkawan dgn YB-YB ni selalu jugak ada minta aku introducekan. Ada yg minta nombor HP peribadi mereka.Ada yg suruh aku buat tenujanji nak jumpa mereka. Kata mereka mereka ada proposal nak bagitau YB.Ada projek nak bincang dengan YB.
Oleh itu aku rasa keputusan aku renggangkan diri( mungkin depa pun suka macam tu) dari kawan2 YBs adalah betul.
Aku jenis tak suka nak minta favour dari orang yang ada jawatan atau power. Hatta dari adik beradik sekalipun. Dulu masa Mrs TA di KT, kami minta transfer balik Jebatville melalui prosedure jabatan. Buat surat dan tunggu. Sedangkan aku ada ramai kawan di Kementerian yang kenal orang2 penting. Malah ada yg jadi Tim Menteri di situ. Ada member2 yg offer untuk call YB-YB supaya tolong aku. Aku cuma bagitau mereka: Tak Payah lah...aku tak mau terhutang budi pada ahli politik walau dulu rapat dengan aku.
Bukan apa, aku tak mau nanti bila aku hentam parti depa aku bimbang depa kata: Mamat sekoq ni betul2 tak grateful.
Pernah seorang YB ketika dok perang sms dengan aku kata aku ni tak kenang budi UMNO. UMNO bagi aku biasiswa,UMNO bagi tempat aku kat medic school,UMNO bagi aku kerja tapi aku lawan UMNO.
Fuhh...aku kata kat dia sejak bila segala Jabatan dan Kementerian jadi hak UMNO? Lepas pada tu aku senyap dia pun senyap.Tak pernah sms lagi dah.
This entry sebenarnya tidak khusus tentang apa-apa. Cuma nak bagitahu bahawa people do change with power. Kalau sapa-sapa ada pengalaman lagi baik punya,lets share...
Kandungan posting mungkin ada kena mengena atau tidak dengan makhluk yang hidup atau yang telah tiada.Kalau sapa-sapa terasa nak buat macamana kan. Sapa makan cabai melaka dia pedaih laa



