Saturday, February 7, 2009

Cerita ceriti hujung minggu

Salam buat semua.

Kisah rompakan di Perak masih belum reda malah terdapat new twist and turns untuk menghanginkan jiwa lara peminat politik( peminat politik adalah orang yang suka sembang/bincang/baca/tulis/dengar dan bercakap hal-hal politik tetapi majoriti hanyalah pandai sembang saja....macam aku ni lah!). Banyak dalam perancangan dan juga rancangan counter sedang di susun oleh BN dan PR.

Kemelut ini secara langsung membabitkan istana.Dalam setahun sudah 2 insiden membabitkan istana berkenaan jawatan MB.Yang pertama di Trengganu dan kini di Perak. Walaupun punca kes adalah berbeza senarionya tetapi reaksi yang tercipta adalah sama : iaitu ada yang marah kepada baginda Sultan kedua-dua negeri.

Yang marah adalah kumpulan yang melihat mereka menjadi mangsa. Di Trengganu yang marah adalah kumpulan UMNO yang memihak kepada Idris Jusoh. Di Perak pula adalah pendokong dan penyokong Pakatan Rakyat yang mahu Nizar terus memimpin negeri.

Kita lihat di Trengganu dan Perak kumpulan yang merasi telah di zalimi membuat perhimpunan jalanan.Cuma cara tindakan pihak Polis sahaja yang berbeza.Polis lebih tegas dan ganas di Perak berbanding di Trengganu dengan hanya menjentik telinga sahaja. Mengapa severity tindakan Polis berbeza hangpa pikior lah sendiri.

Dalam kedua-dua himpunan jalanan ini memqang ada unsur-unsur emotional yang meluahkan kemarahan dan kebencian terhadap baginda Sultan.Itu tak dapat kita nafikan. Fitrah manusia bila marah akan hilang pertimbangan dan kawalan. Bila dalam keadaan begini kewarasan kadangkala jatuh sedikit.

Marah bagaimana sekali pun, harus di ingatkan oleh kita semua, orang Melayu ni ada sentimen terhadap institiusi kesultanan.Walaupun ada keluarga diRaja yang perangai no snonoh dan rakyat tak suka perangai no snonoh ini namun dalam naluri Melayu mereka tetap menghormati institiusi Raja.

Penyokong PR harus ingat bagaimana mereka backing Sultan Trengganu ketika ada segelintir ahli UMNO 'derhaka' pada Sultan. Macam-macam dikatakan terhadap 'penderhaka' ini dan memang benar apa yang dikatakan.

Jadi janganlah kali ini penyokong Pakatan rakyat juga bersikap sama sepert 'penderhaka' UMNO di Trengganu dulu.Jika tidak tidak ada bezanya penyokong PR dengan UMNO di Trengganu dulu. Jangan jadi mengata dulang paku serpih,mengata orang kita yang lebih.

Biarlah YAB Nizar dan EXCO beliau menggunakan saluran-saluran yang legal untuk menyelsaikan kemelut ini.Paling baik jika dapat menghadap Duli Sultan semula dan presentkan kes semula. Jika handak mengambil tindakan undang-undang ambillah terhadap Zambry atau Najib atau BN atau UMNO. Tak perlu babitkan Sultan lagi.

Perlu di ingatkan ketika ini sokongan terhadap PR meningkat dengan apa yang berlaku.Tapi kena ingat sokongan itu akan jatuh jika tindakan di lihat sebagai 'derhaka' terhadap Sultan.
Jika tiada penyelesaian kali ini tak apa. Go to the ground and make sure PR dapat menang dengan lebih besar pada PRU 13 nanti.

Ketika ini rakyat melihat Nizar sebagai mangsa kerakusan pihak yang ingin memulihkan imej Najib sebelum Jun 2009 ini. dengan imej di zalimi PR pada PRU 13 nanti mintalah keadilan dari rakyat Perak.

Kepada YAB Nizar,walau apapun tindakan yang bakal Datuk ambil janganlah sehingga imej Datuk yang tinggi sekarang akan di cemuh oleh rakyat terutama orang Melayu.InsyaALLAH Datuk akan lebih di hormati.Mengalah bukan bereti kalah.

Episod Perak patut menjadi pengajaran kepada semua parti politik agar meletak calun-calun yang benar-benar berjuang untuk rakyat dan bukan untuk mengkayakan diri masing-masing.Calun-calun mestilah tiada masaalah seperti pernah di ketahui mengamalkan tumbuk rusuk samada dia menumbuk rusuk atau dia di tumbuk rusk sebelum di pilih sabagai calun. tanyalah orang-orang di Taiping dan Kemunting tentang Cangkat Jering. Jika ketua-ketua Perhubungan Negeri tidak berhati-hati anda akan meletakkan bakal katak cum kangaroo menjadi wakil anda yang niat lebih kepada kaut selagi boleh.Nasihat ini untuk semua parti.Ikhlas.

Adakah akan ada peralihan kuasa dan pemilihan UMNO Mac 2009 nanti? Tilikan dan renungan aku(yang dulu ada belajar sikit-sikit dari Pak Blalang) mengatakan tidak. Datang Mac 09 nanti semua ini akan di tangguhkan ke bulan Jun 2009. UMNO memerlukan sedikit masa untuk menaikkan imej Najib selepas coup di Perak. mereka perlu tonjolkan Najib sebagai hero sejati dengan mengambil sebuah lagi negeri di utara tanahair. Soksek soksek kedengaran akan ada beberapa ekor katak sedang berlatih untuk melompat seumpama kangaroo di utara. Katak mana yang sanggup melompat? Tenung-tenung,renung-renung,usha-usha lah dengan episod Perak dan anda mungkin boleh agak YB mana yang katak berhajat menjadi kangaroo tersebut. janji masyukkk....

Selain itu dengan penangguhan ke bulan Jun 09 UMNO akan dapat mengelak 'perpecahan' di kalangan Wanita UMNO.Akan tidak berlaku pertarungan Rafidah-Shahrizat yang boleh membawa kesan negatif pada UMNO. Kita semua maklum Rafidah telah 'berjanji' untuk hand over pada Shahrizat pada Jun 2009 dan itulah yang bakal berlaku.

Anda tak percaya? Kita tunggu dan lihat samada akhir Februari atau awal Mac 2009 pengumuman akan di buat oleh UMNO.

1 comment:

Anonymous said...

Salam Doc,

....just to say something on yor previous posting...about you mension on the banner yang mengatakan 'natang'pada sultan...cuba you fikir sendiri dgn waras dan baca banner tu banyak kali.. you might be right tapi bagi i ,org yg tulis tu mungkin bukan refer natang pada sultan but pada pada somebody else...( rasa2 kalau org melayu mcm kita nii kalau marah mcm mana pun kat sultan kita tak akan kata benda pelik2 pada sultan, the most kita kata diam2 aje, betui tak)..tapi kesimpulannya you might be right or i might not be wrong soo it is not right for people like us that always can think ..to spread that type of issue..so the best thing to do just to keep quiet and not spreading it anymore..any way Allah tahu siapa yg betul or salah...

Pasai kat KT pulak....banyak yg berlaku sekarang nii so i dont want to comment tapi just nak bagi tau kat you yg what you heard is not always right.....

Pasai kat Kedah & Selangor pulak..banyak yg kita dengar...kalau you tanya puak ini, ceritanya gini tapi kalau puak lain lain pulak cerita...so depends geng mana hang tanya... so kita boleh dengar dan analyse sendiri tapi jangan spread lies yg kita tak tahu hujung pangkalnya..
politik is politik...

I tak kesah sangat siapa yg hang nak percaya dan sokong tapi bila nak comment please be careful sikit takut dosa...mana tau nanti hang jadi ADUN boleh lah aku mintak tolong kat hang sama....

So, cukup dulu setakat ini... wassalam & TQ. ..omaq