Wednesday, October 3, 2007

Babi dapat tangguh..KM Melaka patut letak jawatan


Berita gembira?
Berita mendukacitaka
Sebenarnya ianya gembira dan mendukacitakan kepada dua puak.

Puak yang memelihara babi di Alor Gajah tentu sekali gembira.Tetapi bagi penduduk Melayu di kawasan itu tentu sesuatu yang mendukacitakan.



Semalam Najib kata di Putrajaya:

PUTRAJAYA (Oct 2, 2007): Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Abdul Razak today announced that the protracted pig farming problems in Malacca have been settled amicably.
"It's settled. All quarters are happy," he said when approached by reportsrs to comment on the pig farming issues.

He however did not elaborate, saying that everyone should wait for Malacca Chief Minister Datuk Seri Mohd Ali Rustam to make a statement on the matter.
"Happy for everyone," said Najib after a ceremony conferring full university status to University College of Technology and Management Malaysia (KUTPM), which will now be known as Management and Science University (MSU) and the launch of its new campus in Shah Alam.

Akhirnya TPM Najib yang terpaksa membuat keputusan mengenai babi di Alor Gajah Melaka.

Ali Rustam yang menjadi KM Melaka dan juga Naib Presiden UMNO nampaknya gagal untuk menyelesaikan sendiri isi penternakan babi di negeri yang dia sendiri perintah.
Dan Ali sebagai Naib Presiden, jika ahli UMNO masih buta terhadap kepimpinan nya akan memilih beliau lagi sebagai NP dan mempunyai potensi ke jawatan TPM. kalau bab bai di negeri sendiri pun tidak dapat beliau selesaikan, agak-agaknya masaalah yang lebih besar dia boleh handle ke?


Ali yang sebelum ini, bila bercakap tentang Melaka, umpama dia lah segalanya bagi Melaka. Selah-olah Melaka canggih kerana dia. Tapi sejak isu babi timbul, tidak perasankah anda, Ali sudah amat jarang di media cetak atau elektronik. Bila di tanya mengenai babi dia kan berkata: No komen.


Tahukah anda, ketika perayaan kemerdekaan ke 50 peringkat Alor Gajah dan Masjid Tanah, kaum Cina telah memboikot majlis tersebut. Walaupun T-shirt telah di berikan oleh MCA.
Malah dalam 2-3 minggu ini isu babi amat sukar di selesaikan kerana pihak penternak tidak mahu/refuse berbincang dengan kerajaan Negeri. Mungkin itulah sebabnya Najib yang membuat keputusan babi.


Kita kena tunggu Ali Rustam buat statement. Tetapi dari apa yang di khabarkan , pemindahan babi akan di tangguhkan sehingga hujung tahun ini. Tangguh lagi! Aku dah katakan dari awal lagi akan ada beberapa penangguhan. dan akun yakin bila sampai hujung tahun nanti, ia akan ditangguhkan sehingga selepas tahun Baru Cina. Kemudian tangguh lagi sehingga Pilihanraya Umum.


Aku rasa hanya ada satu cara saja untuk selesaikan masaalah ini. Dan cara ini ,aku yakin Ali Rustam tentu berani buat kenyataan tanpa menunggu Najib.

Caranya: Pindahkan saja orang Melayu di kawasan babi dan ujudkan Koridor Babi di situ


Bagaimana Datuk Ali?Setuju??
Aku rasa Ali Rustam lebih baik letak saja jawatan sebagai Ketua Menteri Melaka. Sebagai ketua kerajaan Ali telah gagal menyelesaikan isu yang telah terpaksa orang Melayu(itu adalah kawasan UMNO yang pekat) di situ tanggung dalam diam.

Letak saja lah jawatan tu....hayat politik anda di Melaka sudah hampir tamat.

Pautan berkaitan tengok kat pak bakaq.

Kandungan posting mungkin ada kena mengena atau tidak dengan makhluk yang hidup atau yang telah tiada.Kalau sapa-sapa terasa nak buat macamana kan. Sapa makan cabai melaka dia pedaih laa

21 comments:

de_kerinchi said...

Salam saudara dr. tokasid

saya dah jangka penanguhan ini akan berpanjangan...

Ali Rustam hendak jaga hati penternak dengan mengorbankan perasaan penduduk. Beliau boleh bertindak tegas melainkan ia tidak mampu melakukan nya mungkin kerana tekanan politik dari pihak tertentu lebih-lebih lagi parti kompenen.

Kalau begitu jika beliau takut dengan tekanan tersebut, beliau boleh lah mengundurkan diri sebagai seorang pemimpin.

Kalau tak jalan juga, harap penduduk setempat mengambil tidakan drastik (Pi serbu pejabat Pm ker, bawa sekali media kita kasi gegar Ali Rustam..atau kasi pangkah pemimpin yang mampu berkhidmat untuk rakyat majoriti)...ada berani...Hendak seribu daya.......jangan berdalih-dalih

Fauziah Ismail said...

Salam Tokasid
I visited two new shopping centres over the past two weeks and found that at the food court area, pork and non halal products are sold next to other halal outlets without any segmentation at all.
I feel that if this is not checked, it could put us in a very difficult position.
By the way, when did we revert to using babi instead of khinzir?

p/s You heard of this joke?
Q: Kenapa anak babi jalan tunduk?
A: Sebab dia malu mak bapak dia babi!
This reminds me of a joke about babi.
Q: Kenapa anak babi jalan tunduk?
A: Sebab dia malu mak bapak dia babi.

blackpurple @ jowopinter said...

Salam dr,

Kalau pasal babi disayang-sayang, ditatang-tatang. Kalau pasal setinggan bangsa sendiri tak payah tunggu lama.. jentolak, FRU segala!
[saya menyaksikan sendiri robohnya kampung Berembang itu di depan mata]

Accia said...

salam doc,
betul kata kak fauziah. i dont eat kat food court lagi. sometimes they let an indon girl wearing a tudung jadi cashier to fool us. when i ask if its halal, they say halal. when i ask for where is the halal cert, dia tak tahu pun.
fooh! kalaulah gambar babi tu guna D40...

tokasid said...

Saudara de_kerinchi:

Itulah persepsi saya sejak kes ini bergolak. Sebab jika kerajaan Melaka benar2 serius sudah tentu ketika wabak JE/Nipah dulu sudah di lakukan follow up tentang penternakkan babi di kawasan tempat tinggal org Melayu.

Dan saya tidak akan terkejut jika finally penternak akan berjaya dalam usaha mereka. Walaupun bilangan di kurangkan, tetapi rasanya tidak seperti yg di harapkan kerajaan. Yang penting penduduk Melayu mahukan ladang2 babi ini di pindahkan secara total dari kampung mereka.

Ali Rustam bukan setakat tak mampu mengawal ternakkan babi, malah penternak refuse to jumpa dia sekarang?

tokasid said...

Fauziah:

Don't tell me those 2 complexes are in KL and not in Manila?

Just shows how poor the penguatkuasa are. And how insensitive the shopping complexes' management are to what is close to their Muslim customers.

Kah3...that joke is a gem.Tq sis.

Unknown said...

Sebagai tanda terima kasih kerana melanjutkan tarikh pemindahan babi ke satu tarikh yang akan dipindahkan lagi dan lagi dan lagi dan juga sebagai tanda setiakawan penternak2 babi dan Rakan Babinya, Persatuan Penternak-Penternak Babi Melaka akan membina satu Patung babi yang tingginya 117 meter yang akan masuk dalam Guinness Book of World Records sebagai patung babi yang terbesar di dunia. Patung ini akan dibina dihadapan kediaman Ketua Menteri Melaka.

tokasid said...

Salam wak pinter:

Itu lah perumpamaan yg kita gunakan sejak Karam Singh menggegarkan Melaka. Dengan apa yg dilakukan terhadap penduduk setinggan dan ahli pembangkang oleh pihak berkuasa(PDRM dan pihak berkuasa tempatan), memang nyata ada double standard dalam tindakkan.

Bukan saya mahu mereka berkasar dgn penternak babi, tetapi saya juga tidak mahu berkasar dgn golongan dhaif dan di tindas.

Untuk pengetahuan semua, Alhamdulillah tiada apa yg berlaku di Paya Mengkuang. Ketika pihak berkuasa mula menghampiri Paya Mengkuang, ketika itu tanpa pengetahuan mereka, kawasan ladang babi telah di kepung oleh beberapa kumpulan samseng dan kongsi gelap Melaka bersenjatakan parang. Mereka nekad akan keluar mengamok terhadap pasukan Polis/FRU dan majlis Alor gajah jika pihak berkuasa berkasar kepada penternak babi. bayangkan jika polis tidak men'darai'kan diri pada hari itu. Pasti akan berlaku pertempuran yg melibatkan nyawa dan mungkin menjadi perkelahian perkauman.Na'uzubillah.

tokasid said...

Salam Accia:

Ye tak ye...yang kita ni percayalah depa tu Muslim. kena tipu idup-idup kita.

Kalau D40? Heh..nak pi dekat dengan babi pun saya geli geleman....tu pun gambaq download dari internet.

Mat Salo said...

Pak Dok,

Actually I'm a bit blur about this issue . . . I need some more background. How does this differ to case kat PD (Bt. Pelanduk) dulu, for instance?

Salaam.

tokasid said...

Che'gu:

Tender untuk bina Tugu Peringatan Babi akan di keluarkan sebelum Hari Raya ini. Sesiapa yang berminat boleh mendapatkan borang tender di pejabat KM atau pejabat SUK.

Duit Raya atau hamper Raya akan menbuat peluang anda lebih cerah kerana kerajaan menjangkakan akan ramai yang memasuki tender tersebut. Kontraktor Bumiputera juga dijemput membida tender tersebut kerana kerajaan Melaka akan berbangga jika Tugu Babi terbesar di bina oleh seorang kontraktor Bumiputera.

Khabar terkini yang di desas-desuskan ialah, kemungkinan setiap ADUN akan di beri 10 ekor babi panggang sebagai hadiah Hari Raya. Penternak menyatakan mereka tahu babi itu haram kepada umat Islam, tetapi jika Rasuah yang juga haram tetap di lakukan oleh pegawai2 besar dan ahli politik, apa salahnya dengan babi sebagai jaudah open house mereka?

tokasid said...

Mat salo:

Bukit Pelanduk was the biggest pig farm in SEA, but the JE/Nipah epidemic saw it downsized to a reasonable size and pig population.

In Masjid Tanah there are several farms and I have been to 2 previously that is Paya Mengkuang and Londang farms( masa tu kena buat housecall,tak tau pulak tu kawasan ladang babi.Punya terseksa aku nak bernafas masa tu bro).

Both Paya Mengkuang and Londang are surronded by Malay traditional kampungs.That 2 areas are basically a Malay area.

During the JE/Nipah scare, pigs well culled there and from what I gather, the pig population was to be downsized over a period of time. Unfortunately that didn't happen. What happen is more pigs were reared. Their numbers increased. The environmental impact was huge. If you've saw what runs in the rivers and drains there, you'd wonder how on earth can these villagers stand all this SHIT for decades??But that is their land. That is their home for generations.
The local became upset because they have been supportive of UMNO for decades but the UMNO rep can't do anything to settle that pigshit problems.
That's the reason I can figure out why karam Singh Walia came to Masjid Tanah.

What I got from MCA insiders, the late datuk Poh Ah Tiam(Machaap) was in charge to negotiate with the pig reares. After he died, the responsibility was given to 2 MCA EXCO. But, according to the insider, these 2 jokers didn't do their job. For 6 months there was no movements in the negotiation and when the State govt wanted to take action, the pig farmers became upset. There was no nego with the MCA and suddenly actions were to be taken against them.

I see this episode as a poor political manuevering by MCA and the state govt.
The main victims are the Malays.
And the pig farmers are in a way victims too( the insiders said if the 2 EXCOs continue what Dato Poh left, the pig displacement process would be smooth sailing without much resistance from farmers because on principal they agreed to move out but wanted better compensations).

I hope you got the pic clearer now bro.

Unknown said...

Tumpang lalu,
Mat Salo, may I add a little bit more. What makes blood boil is the fact that during the confrontation that took place when the authorities wanted to demolish the farms, the FRU were seen on tv, no denial by authorities here, to have exercised the greatest amount of patience ever. They were also attacked by some of the farmers and yet more incredible restraint.
Its not that we, or more specificslly, I, do not appreciate restraint on the part of the red-uniformed robots, its just that, why wasn't restrain exercised during the reformasi, and other demonstrations where the participants were obviously peaceful. Why was there no restrain when squatter areas were cruelly levelled. To add insult to injury just a few days after this incident 2 demonstrators were shot in Terengganu. Why no restrain when dealing with muslims or opposition minded people?

I am sure the FRUs were restrain on orders and I am equally sure they were not independent of their superiors when they put on the Kung Fu shoes in Terengganu.

I am however, speaking for myself.

tokasid said...

Che'gu:
What you said is very true.
We see a double standard of actions( or inaction) employed by the Police force.

It is an open secret that when it comes to those who oppose the gomen( irrespective of race) or those from the low rung of malaysian caste( the poor and setinggan dwellers or estate workers), we see somehow our Police force(FRU in particular) have a rejuvenated attitude and they sort of gained extra booster to use their water cannons or batons freely.

And recently Pemuda BN rallied to voice their concern over the brutality of the Myanmar forces, but suprisingly quite on Batu Burok or Reformasi incidents of the same nature by our own Police.
Munafiq....

Kerp (Ph.D) said...

hihi...babi galore!

the reason them FRU did not lift a baton was because of an intervention by a big-shot politician. and after a kow tim with one ali baba, suddenly all's not well, ends well. hihi...thats what i think.

aku paling boring kes perkauman ni, tapi nak buat camna, when it is of such nature, racial clash bounds to happen. sad.

Mior Azhar said...

Tok,
Why am I not surprised?

cakapaje said...

Salam Doc,

There's an aspect of this 'tragedy' which some do know, but not many do.

If I remember it correctly, these farms are meant to cater to the needs of Singapore market in which the Malacca State Govt rakes in a huge profit. Or at least their top officers do.

Thus, the real reason may be that the State Govt is more afraid of the Sing Govt than anything else. In other words, the needs of the muslims in Malacca is being sacrificed for the dollar sign from Sing. Which is why the Police were ordered not to do anything.

My view: to exterminate these pigs, we should also exterminate the big one leading the State Govt.

AFRAR YUNUS said...

salam Dr
50 tahun merdeka, masalah babi tak boleh selesai. jika pas atau pembangkanglah ditakdirkan adalah pemerintah yg mengisi 50 tahun merdeka dengan isu babi yg tak selesai, bayangkan apa yg anuar musa dr kelantan akan berkata?

muteaudio said...

Salam Tok,
Agree, ask Ali Rustam buatKoridor Raya Multi Babi. Turn it into the largest Babi Corridor in the world. Boleh masuk Guiness Book of Records.

Anonymous said...

please take out the pig picture..It's hurt to see the picture blended with some beutiful khat....get it? ...

tokasid said...

Salam Anon 9october:

I'll take the pig picture out as requested by you. Actually in that particular entry, I didn't put any khat there. The khat is for the various tazkirah that I posted.

The picture is to show how nauseating I felt with the state govt's action( more of in action actually)with regards to the issue.

Thank you for visiting.