Tuesday, January 2, 2007

Banjir Besar Selatan Malaysia

Disember 2006...tak sesiapa pun menjangkakan severitinya. Jabatan kajicuaca meramalkan akan hujan berterusan selama beberapa hari di selatan Malaysia. Tapi tiada siapa sangka akibatnya menjadi banjir terbesar sejak 30 tahun lalu.

Negeri Johor,Melaka, selatan Negri Sembilan dan selatan Pahang dilanda banjir besar dgn tiba-tiba. Johor terutama di Kota Tinggi,Segamat,Muar,Kluang dan Batu Pahat terjejas dgn teruk. Kota Tinggi dan Segamat telah terputus laluan selama 3-4 hari.

Melaka juga banjir besar. Hampir 11 ribu orang di pindahkan .( Gambar2 banjir Melaka boleh lihat posting 2 minggu lalu).

Begitulah ujian yang di terima oleh rakyat Johor ,Melaka, N9 dan Pahang pada hujung tahun 2006. Semoga mangsa2 dapat bersabar dan tabah( saya cakap senang laa...). Sesiapa yang terlepas dari musibah ini sepatutnya bersyukur kepada ALLAH( bukan pakat kata padan muka pada mangsa)

Di sini di siarkan gambar banjir di Kota Tinggi Johor.








Kandungan posting mungkin ada kena mengena atau tidak dengan makhluk yang hidup atau yang telah tiada.Kalau sapa-sapa terasa nak buat macamana kan. Sapa makan cabai melaka dia pedaih laa

2 comments:

Anonymous said...

Food entry. Food entry. Food entry.(Sorry, sir, your entry on banjir makes me this way.)

tokasid said...

Heh3...
InsyaALLAH will have food entry soon( now internet connection a bit better).

The flood entry was just to show how bad the situation is. As of today there are about 28K peoples displaced at schools in Johor. There are still schools esp in Kota Tinggi and Muar closed for a few more days( school re-started today 3/Jan/2007 in most states).