Monday, July 2, 2007

Ada ka patut di layan begini??

Farmosa
foto :tokasid

Minggu lalu Mrs TA dapat surat dari Pejabat Tanah Jebatville. Surat tu memberitahu bahawa MrsTA antara 200 pembayar cukai tanah( kira macam Tuan Tanah Kedowong lah ni) bagi 2007 yang telah memenangi hadiah cabutan insentif.

Program cabutan insentif ni dah Jebatville buat lebih kurang 7-8 tahun kot kalu tak silap lah.
Sejak dibuat memang MrsTA tak pernah dapat apa-apa. Tup-tup tahun ni dapat. Aku tumpang syok sendiri lah.


Surat juga memberitahu bahawa acara penyampaian hadiah berlangsung hari ini 30 Jun 2007 di Dataran Pahlawan. Tempat perabih duit yang baru di Jebatville.Tempat yg di bina di kawasan penuh artifak Portugis dan Belanda yg pernah jajah Jebatville dulu-dulu. Tempat yg TAR mula-mula kemerdekaan Tanah Melayu dulu.

Dataran Pahlawan

Kami diarahkan sampai sebelum jam 1.00 tengahari. Bila sampai ramailah( lebih 200 orang sebab yg bawa bodyguard dan tukang angkat hadiah sama) kebanyakkan warga platinum yang layak di panggil atok dan nenek. Walaupun aku ni Tokasid tapi mereka lebih atok dari aku.

Lepas beri surat dan daftar nama kami berdua ronda-ronda di Dataran Pahlawan. saja nak tengok-tengok tanpa perabih duit atau menggores kad kredit.

At 2.00pm MrsTA masuk semula ke tempat program tapi aku berjalan-jalan rata-riti saja. Bila habis ucapan yg sepatutnya KM Melaka beri tapi diberi oleh State Sec sebab KM tak datang walau nama dia di surat dan banner, MrsTA sms aku kata dah nak bagi hadiah.

State Sec Melaka

Lepas solat di bilik kecil yang layak jadi store tapi dibuat sebagai surau di satu kompleks membeli belah yang amat besar dan mahal yang mana surau ini hanya boleh menampung 3 orang saja bersolat dalam satu-satu masa, aku terus ke kawasan program. Aku masuk dan lihat penyampaian saguhati.Hadiah utama yang merupakan 2 buah Perodua Kancil, 6 motorsikal kapcai, 2 TV yang bukan plasma, 2 peti ais dan 2 mesin basuh aku rasa dah di sampaikan.

Tak sampai 3 minit aku di situ, MC tiba-tiba kata: "Setakat ini saja penyampaian hadiah cabutan. Sesiapa yang belum dipanggil nama mereka sila peratur di meja urusetia untuk ambil hadiah masing-masing. Terima kasih. "

Aik! Macam tu saja? Aku rasa hangin sikit. Hangpa suruh orang mai awal-awal tunggu orang-orang berpangkat berbaju batik datang diiringi kompang yang berbunyi bagai tahi lembu jatuh....hangpa suruh orang-orang veteran ni beratur? Hilang akal ka tak dak akal orang-orang Pejabat Tanah Galian Jebatville ni?


Tau-tau aku dengar seorang veteran berbaju batik bersongkok hitam berbadan gempal bersuara: "Apa ni! Buang masa kita saja. Saya datang dari jam 12.00 tadi tau-tau suruh beratur lagi? "
Aku kenal pakcik ni. Kenal pernah tengok sebab dia selalu hadiri kuliah maghrib Ustaz Rahim.
TA: Ya lah haji...buang masa kita saja. Apa salah kalau mereka suruh kita pergi ambil hadiah di Pejabat saja bila kita ada masa? Bagilah tempuh seminggu atau dua.


Pakcik: Tu lah...saya ada 2-3 kenduri yang terpaksa saya tidak hadir sebab program ni...

Aku tengok ramai yg dok beratur cara Malaysia( maknanya tak ada lorong,semua berkerumun di keliling meja urusetia yang sudah tak terurus itu)so aku ajak Mrs TA jamah jaudah yang disediakan.Kalau tidak harus meja jaudah akan di 'beratur cara Malaysia' jugak.

Beratur cara Malaysia

Aku dok fikir awatlah organiser ni bangap sangat. Buat apa suruh orang2 veteran beratur?Nanti ada yang pengsan ka kena stroke ka heart attack ka sapa yang susah? Kan elok kalau depa suruh orang duduk dan depa panggil lah nama sorang-sorang ke meja.

Macam depa boleh baca fikiran aku, selang seminit MC buat pengumuman: "Diharap duduk semua dan sila kebelakang untuk jamu selera.Kita akan panggil nama seorang demi seorang untuk ambil hadiah. "

Hah!Kan bagus macam tu...

Aku faham Jabatan jemput ni sebab nak bagi hadiah.Aku faham kami di jemput untuk meramaikan orang tepok tangan bagi program ini.Aku faham mereka nak impress KM Jebatville yang tidak hadir ke majlis sebegini sebab petang tu KM kena bersama PM beristeri baru merasmikan Taman Seribu Bunga.

Tapi...kan mereka tahu kebanyakkannya warga platinum? Aku kesian sungguh tengok pakcik makcik, atok dan nenek yang datang dari awal. kalau suruh ambik kan Pejabat tentu lebih mudah dan selesa bagi mereka.

Ini lah bila nak buat sesuatu, penganjur lebih hendak meraikan dan meng-impresskan tetamu kehormat dan berkuasa daripada warga emas dan platinum yang jenuh membayar cukai tanah agar tidak disaman dan dirampas tanah mereka.

Atau mungkin mereka hendak memberi peluang kepada atok-atok dan nenek-nenek melawat shopping mall yang lebih canggih dari kedai runcit di kampung.

Nota: Salah seorang pemenang hadiah motorsikal adalah seorang nenek berumur hampir 80 tahun.
Takkan nenek nak merempit kot...




Kandungan posting mungkin ada kena mengena atau tidak dengan makhluk yang hidup atau yang telah tiada.Kalau sapa-sapa terasa nak buat macamana kan. Sapa makan cabai melaka dia pedaih laa

12 comments:

drzeze said...

salam to TA,
Tahniah kat Mrs TA kerana terpilih menjadi pembayaq cukai mithali...macam tu la selalu kita rakyat jelata hadirnya kita nak mengimpresskan tetamu kehormat saja sebab depa saja VVIP tanpa memikirkan kebajikan dan kesejahteraan wargaemas ka platinum ka yang dijemput ke majlis depa.
Sebab tu mama kalau buat majlis untuk kempen kesihatan tiada upacara perasmian ,buang masa saja.Ajenda utama kempen ,rakyat jelata yang datang awai pagi nak periksa kesihatan depa diutama.Itu VVIP(Very Very Important Patient)kita.
Teringat masa buat kempen pemeriksaan mata percuma sambutan nya luarbiasa!

zabs said...

Salam TA, turut simpati dengan warga2 platinum yang di buat macam kemaruk sangat nak terima hadiah tu. Pada pandangan saya, sengaja di letak nama KM untuk beri hadiah supaya lebih ramai orang akan datang. Juga tidak diberitahu pada semua orang apa hadiah yang mereka akan terima, kecuali yang terima hadiah besar2 tu. kalau dalam hal2 begini pun mereka tak telus, apa diharap pada benda2 lain yang lebih merugikan rakyat (suku sakat siapa yang dapat kontrak untuk bina dataran pahlawan tu).

Fauziah Ismail said...

Salam Tokasid
When I was there recently, I was looking for Dataran Pahlawan because I remembered taking a bullock cart ride round the padang back in 1993 (a friend's son who wanted to get on one, all the adults in their best baju Melayu and kebaya went on it too. We had just returned from a wedding).
Initially, I was impressed with the development (but not the traffic in the city area) but then I thought a historial place such as Dataran Pahlawan should be preserved as it is.
I am wondering now, where else can we re-live the moments of the country's Independence if not at that padang where the Tunku had announced Malaya's Independence from the British? Mak was 17 and she was there for that historic announcement. Sixty seven years later, she could still remember it like it had happened only yesterday.
I guess the only place that cannot be privatised, corporatised or whatever else they can think of converting it into is the graveyard sites.
Then again, what's stopping them?

Nak Tak Nak said...

Maaf doc,
Fauziah 'Then again, what's stopping them?' tepat sekali apa yang you kata. I tell you these people would dig their father's grave if it means smiling all the way to the bank, and you can take that to the bank.

Doc,
Bagi sesetengah orang, warga platinum ni sumber menimba ilmu dari pengalaman mereka. Bagi setengah lagi warga platinum ialah untuk di parade kan bila bagi bantuan untuk tunjuk keperihatinan depa. Lepaih tu see ya next election time.

mokk said...

Salam Mamat..

Tahniah Mamat,
Tahniah sekali lagi...sebab kena "dera" ha ha ha...

Agak nya dah cantik "dataran Ali Tam " tu ya...lama dah tak pi Melaka...last one masa Pemadam 1993..lama dah tu. Nantilah kalau ada rezeki dan kelapangan ,insyaAllah sampai kat Melaka,

tokasid said...

Mama drzeze:

pembayar cukai mithali tu dak la. Cuma cukai ni kalu kita tak bayar nanti denda dok accumulate jadi banyak pulak.

Setakat sekarang itu yang saya notice. Penganjur begitu berusaha utk mengimpress VVIP yg tak tentu sudah bayar cukai mereka. Yang akan disambut dgn berbagai acara yg membazir wang(dari cukai la jugak). Tetamu sebenar yang sepatutnya di raikan( orang-orang yg dijemput bersurat atau orang-orang kampung) di biar terkontang kanting.Adakala org2 kampung di perli oleh kakitangan penganjur.

Saya cuma nak tahu, kalau hadiah2 ni depa suruh kita pi ambik di ofis tanpa acara gilang gemilang terbilang tapi tak cemerlang tak boleh kah.Without doing all this jabatan dah boleh safe sekurang-kurang 10K.

Yes,kalau buat program kemasyarakatan(medical camp) lebih baik jangan di panggil orang2 yg rasa VVIP untuk rasmikan.Buat perabih beras saja. baik kita buat sendiri tanpa perlu ada glamour.Cukup sekadar khidmat ikhlas kita pada masyarakat.
Tak payah nak juah-juah.

tokasid said...

Pak zabs:

Bila dapat surat MrsTA telah telipon ke Pejabat Tanah bertanya kalau kita hantar wakil boleh tak sebab mungkin ada urusan luar kawasan. Kata pegawai elok awak datang sendiri untuk ambil. Kita tak mahu wakil-wakil.
jadi kami ubah rancangan utk accomodate program ini.

Bila sampai, kami diberi senarai pemenang utama dan dipesan tunggu sehingga program selesai.MrsTA diberi nombor 144(no tempat duduk).
Bila dipanggil hadiah sagu hati cuma antara15-20 orang sebelum di tamatkan majlis dan disuruh beratur.
Saya lihat ada yang bawak kamera tapi akhirnya tidak dapat bergambar(mungkin mereka berfikir inilah peluang nak bergambar dgn KM melaka yang mesra media).Saya rasa ramai yang kecewa.
Mungkin kalau diberitahu, terpulang kita nak hadir atau tidak. Yang ada kenduri boleh teruskan hadir kenduri.yang ada hal lain tak perlu mereka batalkan.

tokasid said...

Fauziah:

When the state govt wanted to allow the project there were lots of protest in Jebatville due to the location and its historical significance. Yes the Padang Merdeka had to go. If you remember while digging they found lots of historical artifacts(walls etc)just like the recent discovery of walls, a lot of ppl and NGOs wanted the project stopped. But as we had called it a norm, the power of money exceeds everything. A small portion of the area was excluded and made a historical site(not even 1/16 of an acre). So what we had now is the product of raping the historical site.

Who's who in the project? I do not think we will get a good answer to that.

tokasid said...

Che'gu:

What else is new with orang berjawatan atau berstatus VVIP.
Their motto: Reap while you can.

You got it right saying the people are only good for the politicians come election time.

tokasid said...

Mamat mokk:

Kalau nak tengok projek mega Ali yg dah tersadai hang mai lah...Projek Pulau Melaka dan terbengkalai dan nak jadi bangkai.Yg siap hanya Masjid Terapung yg bila solat teraweh kakitangan kerajaan terpaksa bergilir-gilir pi memenuhi masjid yang sunyi sepi.

Kalu hang mai aku bawak pi makan ikan bakaq Anjung Batu

de_kerinchi said...

Salam Dr Tok Asid,

Ni semua kes nak tunjuk semua buat kerja. Malang nya kerja tak teratur sebab fikir, ikut kepala masing -masing tapi tak ikut kehendak dan kesesuaian semasa.

Memang kesian bila ada majlis-majlis sebegini, yang jadi mangsa ialah mereka yang dah veteran terpaksa ikut protokol yang bangang disediakan oleh pengajur yang bangang juga. Maaf cakap celupar sikit heheheh...

Sama kes, Hari tu masa penyerahan bayaran pampasan pemusnahan unggas di Paya Jaras siap panggil TV3 dan Adun pi bersalam sambil bagi pampasan. Memang pelik nampak majlis tu..
Kan Pemimpin berkhidmat untuk rakyat bukan untuk mempopularkan diri....

Kes Abang Ali ni dah nampak sangat arah pembodek dan mempopularkan diri nya...apapun tahniah juga akan kebijaksanaan nya tu mengambil peluang ini...

p/s: Dah berundur dari politik Melaka sejak Zaman Ali mula memerintah Melaka.

tokasid said...

Saudara de_kerinchi:

Mungkinkah persaingan sengit utk mendapat jawatan politik membuat ramai mempromosi diri sendiri? Atau membuat program untuk promote diri sendiri?

Di Jebatville ni sejak Abang Ali memerintah, saya perhatikan hampir 95% program perasmian atau penyampaian apa2 akan dipaparkan nama beliau. Baik di bandar baik di kampung. So, dalam media Abang Ali ni mesra rakyat lah. Di mata ahli UMNO luar dari Melaka,Abang Ali ni memang berhati rakyat dan itu sebab layak mendapat jawatan NP.
If only they knew him well.