Thursday, April 19, 2007

A joke in Ijok a.k.a. By-election or buy-election



The heat is on.Hari telah berlansung penamaan calon bagi by-election N11 Ijok Selangor.Secara rasmi 'peperangan' telah bermula untuk mempertahan dan menawan Ijok.

As expected Ijok will be the centre of the nation until election day.As expected most Ministers whether they have a foot in the mouth or 'lebih lajak dari perahu' mouth or the otak belacan type or the al-rectumi type will be please to visit Ijok for the first time in their political carrier.No ,its not a joke even though we are talking about Ijok.

BY-ELECTION or BUY-ELECTION in Ijok?

Khir Toyo the MB "without glasses anymore" (or if you please you can call him Khir al-Lasik) had buy-election this by-election when he announced that the Selangor state govt will spend RM36 million to develop Ijok. Yes,RM36 million.Its not a joke in Ijok.Million RM.Not million rupiah or rupee or pesos.In Machap the Federal govt spent RM3.5 million. Anh here in Ijok the STATE govt if forking out RM36 million.The Federal govt have not announce their 'budget' yet.

Hah3...orang Machap macam kena swindle saja.Compared with what Ijok is getting, you Machap folks only got 'taik gigi'.

Khir al-Lasik can say whatever he wants to say about the handsome buy-election budget for Ijok. Many still think its actually buy-election in a by-election. If thats not it,then what do you call that?

This by-election will be tense for both BN/MIC and PKR. Emotion will run high. LALATS from both sides will compete for the same voters.These LALATS will try to out-do each team.If they are not careful an inferno might be knocking at their doors.
Lets hope during the campaign everyone can be calm in their head and heart(not their mouth) and no untoward incidents taking over the news.

A joke in Ijok:
(Ini adalah cuma rekaan semata-mata berdasar kepada fakta dan penambahan untuk menyampaikan mesej)
Menteri Kerja Suami Bulu amat berang sejak seminggu ini.Berang terhadap Ketua Pengarah Jangan Kerja Rajin(JKR) yang pada Suami Bulu telah 'cakap cakap cakap tapi tada kerja'.KP yang pada Suami Bulu telah membuat komen melulu tentang kejadian paip pecah di Putrajaya.Bagi Suami Bulu, KP cakap cakap cakap tanpa fakta ditangan.
Berang kedua terhadap Ketua Bahagian partinya di jajahan Ajoke yang bakal menghadapi buy-election kerana kematian YB di Chennai.Berasap-asap telinga Suami Bulu bila ketua Bahagian parti Melayu-India-Cina(MIC )telah keluar parti kerana Suami Bulu mencadangkan orang lain kepada PM sebagai calon buy-election.Bagi Suami Bulu itu satu tindakan kurang ajar dari ketua bahagian yang Suami Bulu tak sempat hendak ajar bagaimana untuk menjadi yes man yang setia.
Hari ini Suami Bulu sedang berceramah di salah satu estate yg terdapat di Ajoke. Beliau perlu menjelaskankepada ahli-ahli tentang dua perkara ini agar jentera kempen buy-election berjalan lancar.
Suami Bulu: Toan-toan dan poan-poan sklian.Saya amat trima kaseh dan banyak besar hati kirana sambutan yang toan dan poan birikan kipada saya ini hari. Dan juga apa itu..kirana sokongan yang bulat kipada calon kita yaitu calon BeeYen dan Yem-Ai-Si. Mola-mola skali saya mesti ingin mimbritahu kipada toan2 smua bahawa apa itu, kita parti Yem-Ai-Si bukan parti orang Yindia saja la..Kita sibinarnya parti rakyat majmuk Malaysia. Itu akronim kita MIC sibnarnya birmaksud Melayu India Cina.
Jadi bila kita taruh itu calon worang Yindia sibnarnya dia bukan mewakili kaom Yindia saja titapi sibnarnya mewakili smua kaom di negara kita. Oleh itu marilah kita biramai-ramai apa itu nyanyi lagu Negara Ku sekrang joga.
(Suami Bulu mula menyanyikan Negara Ku tetapi worang ramei(ooppsss..orang ramai) buat derk saja.Lalu beliau berhenti)
Suami Bulu: Toan dan poan dan adik kicik yang hadirin skelian. Kita BeeYen mahu mimbritahu kipada semua bahawa apa itu kita akan mimbawa pembangunan yang amat pesat kepada ini kawasan Ajoke.Kita misti mahu bri ini pinduduk Ajoke semua infrastruktur kipada mrika.Kita akan bikin apa itu blok skolah baru.Kita akan bikin itu masjid ka,surau ka, koil ka tokong ka kasi baru .Kasi cantik.Itu kita janji.Kita sudah kasi itu jalanraya sini turap baru.kita misti taroh itu lampu jalan banyak-banyak supaya kalu anak muda jalan waktu malam akan kurang itu apa yeksiden.
Kita akan bikin peparitan supaya sini area tada banjir juga.
Itu parti pembangkang apa mirika boleh kasi sama sini pinduduk? Mirika boleh bikin itu jalanraya ka? Boleh korek itu parit ka? tada boleh! Mereka memang tada boleh!
Suami Bulu: Kita suda apa itu dingar sini,iaitu YAB MB suda janji ini state gomen akan beri RM 36 juta sama pembangunan Ajoke.Toan dan poan misti pircaya sama MB.Dia mahu kasi kawasan sini maju.ini bukan tipu punya cakap.Kita di BeeYen mana ada tipu!Mana ada itu rasuah.Ini pembangkang mirika memang suka mau bikin kacau saja.mirka tuduh itu ini sama kita Mintri-mintri BeeYen.
Sama ini pembangkang mirka ada itu bloggers,itu dalam internet punya worang kasi mao tolong sama pembangkang.Ini bloggers punya worang mirka ini slalu tipu juga.Awang semua misti ada ingat itu kawan saya Mintri Jalan-jalan Makan angin suda cakap.Ini bloggers tirutama itu prompuan semua tada kirja dan suka tipu dalam itu blog.Jadi toan dan poan semua mesti tolak ini pembangkang sama jangan pircaya sama itu internet.
Toan misti baca itu gomen newspaper juga suda.Tak usah itu baca itu blogger punya tulisan la..
Di depan khemah ada sekumpulan pengikut bekas ketua bahagian mula membuat bising dan mencarut-carut.Suami Bulu memandang dengan mata tajam umpama mata Rajnikahnt sedang marah sambil meluruskan jari telunjuk tangan kanan dan mengangkat juga umpama Rajnikahnt( tapi takda sound effect macam Rajnikahnt).
Suami Bulu:...hoi! itu hooligans apa mau bikin kacau sini?Apa awak simua tada poas hati sama saya? Awak smua mau gadoh sama saya ka?Saya tidak akan takut sama sekali.Kamu smua jangan mau tunjuk gangster sama saya. Kamu punya ketua cawangan suda dirhaka sama Yem_Ai-Si ada tau ka? Suda dirhaka sama saya. Kalau dia mau kluar dari ini Yem-Ai-Si saya tidak pirduli.Saya tida akan rayu kasi suruh dia masuk semula. Dia boleh bawa sapuluh keranda kasi taroh depan Yem-Ai-Si building pun saya tida akan pirduli. Kalau dia mau keluarpun Yem-Ai-Si akan titap ada. yang pinting bukan individu tapi parti.Worang mau kluar pun tapi parti misti ada juga.
Suami Bulu: Saya juga mau kasi sikit kasi nasihat itu medikal sama anak-anak muda.Kita.Misti kita smua jaga kesihatan . Saya nasihatkan kepada pemuda-pemuda janganlah kamu menghisap dada. Kepada pemudi-pemudia saya rayu supaya kamu selalu lah menderma dara.
Akhir skali saya mau cakap last juga,saya harap pinduduk2 akan trus membri undi kipada BeeYen denagn majoriti yg besar.Kita misti kasi itu deposit pembangkang kasi hilang lah.Kalau anda ada apa -apa masalah boleh trus sms sama saya bila-bila masa juga.saya misti trus silisai itu problem.Sekian trima kasih.majulah sokan untuk negara.
(Sambil memandang ke kumpulan ketua bahagian): Itu tadi bising-bising tadi kalau mau gaduh sama saya boleh tunggu sana dekat saya kreta juga.Saya kasi hantam kamu kapla....
Aku taktau samada Presiden MIC akan berceramah begini atau hanya menghantar boncer-bouncernya untuk berkempen.
Yang penting....poket ada masyukk..........

Kandungan posting mungkin ada kena mengena atau tidak dengan makhluk yang hidup atau yang telah tiada.Kalau sapa-sapa terasa nak buat macamana kan. Sapa makan cabai melaka dia pedaih laa

6 comments:

bakaq a.k.a ~penarik beca said...

Tuan/Puan pemilik blog yang dihormati

Salam

Mohon maaf kerana mengacau. Jika Tuan/Puan sudi dan mempunyai masa, harap lawati Malaysiakita. Salam.

Anonymous said...

Dearest Tokasid,

I must admit that your sense of humor is rather impressive.

Take care, and I hope to see you soon

Mat Salo said...

hhehehee...hang buat aku tergolek dog abih pasai ini cirta Semi- Value. Betui hang capture the "essence of the man". Bila nak masuk partai Pundak? - Salaam.

tokasid said...

Bakaq: aku dah link malaysiakita kat blog ni.TQ bro.

Alviza: TQ ma'am. Yes insyaALLAH CGOPD will have the courage to bring me along.

Matsalo:...timakasih bro.

Anonymous said...

hahaha... a nice story... "menghisap dada", "menderma dara",... hahaha... begitulah nasib Malaysia.. mempunyai pemimpin yg bahasa Malaysia nya (bahasa rasmi tu) bukan hanya kelas ketiga, malahan bwh lagi... nasib baik dia tak cakap trima kaseeeeh ala2x Alleycat..

tokasid said...

Anon: This 'menghisap dad dan derma dara' statement was made by the Mintri himself in the 80's while addressing the PBTUM(persatuan bahasa tamil UM)members during one their functions officiated by him( who else can the call).It was told to me by my few Indian friends.And the Mintri's act of calling other Indians hooligans was well talked about in UM those days.