Thursday, April 26, 2007

Ujian Minda:sebuah teka ~teki

Senjakala( near KLIA 22 April 2007)

foto by tokasid


With all the tension and sparks in the air mostly related to Ijok by-election, what say you if we loosen up a bit. It might do some good to all of us.


I got this teka-teki from a friend in Machang. He sms-ed it to me last night.I had a hardtime trying to solve it, what more with no prize for the correct answer. After half an hour I finally gave up, and sms-ed him for the answer.

Damn! It was an easy one .Budak sekolah pun boleh jawab.

So lets try,right on.



Teka-teki tu berbunyi macam ni:

Wujud di hujung dunia

Dok di tengah orang

Lebih pada nama

Kurang pada rupa

Kecil di China

Besar di Arab

Ada di sana

Tak ada di sini

Ada besar

Tak ada kecil

Dua di atas

Dua di bawah

Dua di kanan

Tiada di kiri

Satu pada mak

Dua pada ayah

Ada dekat ayam

Tak ada dekat itik

Tak di rindu

Tapi lebih pada sayang



Cuba teka apa jawabannya?



Kandungan posting mungkin ada kena mengena atau tidak dengan makhluk yang hidup atau yang telah tiada.Kalau sapa-sapa terasa nak buat macamana kan. Sapa makan cabai melaka dia pedaih laa

13 comments:

k.d said...

Saya tau..saya tau...

Boleh tak kita jawab....

"Ada dalam saya

Dan ada kat awak juga

Tapi tak ada pada ibu"

Hihihi....

Anonymous said...

haha.. huruf A lah jawapannya!

mokk said...

Salam..
Teka teki ni..anak aku dah kenakan aku ari tu...pening aku cari jawapan..

tokasid said...

Dengan ini di maklumkan bahawa organiser teka -teki ini telah kantoi oleh peserta pertama dan kedua iaitu k.d.( di Dublin) dan tok mudin.

Organiser di sarankan supaya memberi teka-teki yg lebih canggih di masa hadapan dan jangan memberi teka-teki peringkat tadika atau sekolah rendah.Buat malu kompeni saja.

Segala hadiah yang tidak di sediakan akan di tarik balik oleh penaja-penaja iaitu Tok Awang Kameh pembuat ikan pekasam dari Kota Sarang Semut, Cik Bedah Pit pembuat Cencalok di Klebang Besau Melaka dan Pok derih Soh dari Pulau Duyong pengusaha kepoklekor.

Sekian di maklumkan.

Clark Gable of Pulau Duyong said...

Dearest TA,
Saya terlewat jawaban yg serupe,adekah saya layak menerima wang tunai dan tiket penerbangan percuma sebagai hadiah saguhati??
Tapi teka teki ni kurang KELAS sebab kat tadika dia orang tak ade kelas.

Anonymous said...

Dear TA,

I frowned as I first read the puzzle. Pah tuh dah tahu jawapan, lerrrrr..... yer ker....

tokasid said...

CGOPD: Anda akan mendapat hadiah saguhati yg merupakan sabatang pokok sago yang akan di kirimkan secara e-mail oleh Tuan MatSalo al-Kalimantani.

Elviza:
I tried to solve it( cheh3 macam le susah sangat)for half an hour b4 I gave up. Yes the answer is A. I sms-ed to a friend and got the prompt reply.

Unknown said...

I'm so slow la... pikir macam nak rak...alih-alih itu jawabannya...aduhai! (tepuk dahi)

Tok, jgnlah ber'ma'am-ma'am' dgn saya...segan saya jadinya. Terima ksih di atas kunjungan dan juga kata-kata sokongan. Itu penyuntik semangat saya sebenarnya. Saya amat menghargainya.

Saya masih batuk2. Tapi sudah tidak kerap sangat. Alhamdulillah tidak sesak nafas ataupun mengah.

Saya ada satu teka teki: kita ada dua telinga, dua lubang hidung, dua mata, dua tangan, dua kaki, dua paru-paru, pendekata dua organ badan utama...kenapa kita ada hanya satu hati?

tokasid said...

Raden galoh:
Alhamdulilah.InsyaALLAH tidak ber'ma'am' kalau itu kehendak raden.

Saya percaya jika seseorang dalam musibah kita harus membantu sekadar mampu.Hari ini hari orang kena ujian.Esok mungkin hari saya.Kita tidak memerlukan simpati tetapi dorongan untuk bersikap positif dalam hidup. Adakala manusia jadi gelabah bila di uji,jadi kalau kita boleh ingatkan mereka supaya tidak gelincir sudah saya anggap sebagai usaha baik coz I have seen people bila kena uji jadi marah pada ketentuan takdir. Saya harap kalau saya di uji akan ada insan yg boleh keep me dalam track iman.

Teka-teki: hati satu eh...saya fikir dulu ye

Unknown said...

Tokasid, terima kasih kerana sudi memberi ingatan supaya saya tidak tergelincir...dari pegangan yang sewajarnya... saya bersyukur Allah datangkan kawan-kwawan yg seperti Tok dalam hidup saya...

Insya'allah jika ujian yg ditimpakan atas Tok, tentu akakn ada sahabat yang mengingatkan Tok dan sentiasa memberi support buat Tok...saya juga jika panjang umur akan berbuat yang sama...biarlah kita sama ingat mengingatkan...

Unknown said...

Woh, Hang pilih salah satu lagu kegemaran aku. Aku frust menonggeng dulu bila suhaimi kata dia tak mau buat rekod dah. This song is a real gem la, evergreen.

tokasid said...

Raden galoh:noted.Semga begitu hendaknya.

Kata tak nak: che'gu, sohaimi pernah sign-up dgn Luncai Mas tapi ntah macamana album tu tak materialize.Mungkin ada perselisihan idea dgn M Nasir kot.Yang rogi kita la kot no...

Anonymous said...

aku baru aje lepak kat kau punya website. dengaq plak lagi suhaimi meor hassan (aku agak lah)baguih jugak. mungkin kita nie seusia kot.

jawapan teka teki tuh sungguh mengharukan dan aku tepuk dahi dua kali, pasai aku pun tekedu dibuatnya.