Thursday, March 27, 2008

Sedapnya jilat ayaq lioq seniri



Samy: DS!DS! Apa pasal bawa itu baldi plastik? Mana mau pirgi pakai itu T-shirt Pagoda sama kain pulikat? Itu satu lagi apa pasal itu kain batik pusing atas kapla DS?

Lah: Oh..hang Samy..hang mai mana ni? Apa yang hang kandaq tu? Sejak bila hang boh calit sarjan tang daie hang ni?

Samy: Hehe..saya ini bawa lumbu susu juga DS. Ini calit bukan sarjan la DS...saya mahu tunjuk saya sudah semayang kuat la DS.Kasi worang India suka sama saya semula DS. Chit!! Aloo DS tadi saya ada tanya soalan sama DS la...tadak jawab jugak.

Lah: Hat ni bukan nya baldi. Ni kami di utagha panggey ketoq. Itu English oghang sebut spitoon. Ini baju pagoda ,kain pelekat saya pakai sebab nak pi Trengganu. Yang kain batik ni oghang sebut smotar, buat lilit di kepala. Ini stail oghang Trengganu hang tau ka Samy?

Samy: Wooo....Trengganu style ka!Tapi Ds, you dulu Trengganu pirgi mana ada pakai ini macam. You dulu pakai banyak smart juga. 3 piece suit. Ini you mau jumpa itu Petelik ka DS?

Lah; Dulu lain la ni lain Samy...Aku bukan nak pi jumpa Patelik.Nak pi jumpak Derih dan 22 Adun BN laa...

Samy: Oooo itu macam ka . Tapi itu toqtoq apa pasal bawa. Lagi itu toqtoq apa itu ayer ada...Ayoyo...banyak busuk itu ayer la DS.

Lah: Bukan toqtoq la Samy...Ketoq!Ketoq tau dak? Awat benak perot sangat hang ni tak tau....

Samy: Saya senak perot tadak DS. Tapi sebelum susu lumbu perah saya suda ada berak juga...Achooo...banyak cilaka...saya berak tangan tadak basuh.Terus lumbu susu saya perah...

Lah: Memang sah hang ni benak perut. Buta perut...

Samy: Buta? Mana saya ada buta....Lagi itu perut mana ada mata la DS...

Lah: Sudah!Sudah! Ni dalam ketoq ni ayaq lioq aku...Nak pi Trengganu nak amek ayaq lioq Derih dan 22 Adun tu...

Samy: Ayoyo....apa pasal itu ayer liyor juga angkat DS...Bikin macam saya suda la...lumbu susu juga angkat.

Lah: Macamni Samy. Dah seminggu ni aku nak lantik semula Derih jadi MB Trengganu.Tapi hang pun tentu dah tau Sultan tak setuju. Aku bekeghaih jugak nak Derih tapi Sultan tak mau begenjak langsung.

Samy; Itu saya ada baca itu internet juga..

Lah: Hang baca kat internet? Hang tak baca paper ka?

Samy: DS...itu paper sumua tadak boleh pircaya la..Itu paper sumua mau kasi tipu juga....Jadi DS tadi saya ada baca, itu MT UMNO sudah recognised itu Trengganu MB baru itu Ahmad Said juga. Jadi sumua suda settle la DS. Apa mau risau? Apa mau itu angkat ayer liyor lagi? Boleh bikin samsu ka?

Lah: Bukan la nak buat samsu Samy...kami orang Melayu ada pepatah lama. Menjilat ayaq lioq.

Samy: Itu macam ka? Saya hari-hari ayer liyor jilat juga..bila pagi Tosei makan. Isekarang juga saya ayer liyor suda mau datang bila cakap pasal Tosei...DS mau tengok saya jilat ayer liyor ka?

Lah: Tak payah Samy...Aku tak mo tengok. Maksud pepatah tu lebih kurang lagu ni...Aku dah lawan keputusan Sultan tapi la ni aku setuju dengan cakap Sultan. Tu yang kata jilat ayaq lioq.

Samy: Ooo...saya ada sikit understand isekarang. Tapi saya mau tanya satu juga DS.

Lah: Apa dia? Aku dah lambat ni.

Samy: Kalau DS punya ayer liyor sama itu Deris dan 22 YB punya...tuntu banyak dapat itu ayer liyor...Jadi apa pasal mau jilat? Minum trus tadak boleh ka DS?

16 comments:

Kerp (Ph.D) said...

hahahhahaha...aku yang tak tahan tu because our dear Sam has always been featured here and there. ni yang kes tganu yang takde kena-mengena dgn presiden MIC ni pon dia jadi main cast..hehehe...

just got back from rocky's and shieh's and apparently the crisis deepens la doc. rocky kata an earthquake while shieh pulak more straight to the point. betul ke agak2nya?

Unknown said...

DS: Awat Samy? Hang ingat sedap koy kalu minum ayaq lioq?
Samy: Sikit gula taro, campor sama ini susu lumbu, ais peti punya dalam taro dua jam kasi sujuk, tuntu dia sedap punya.

tokasid said...

Kerp:

You see bro, samy is a very versatile actor. he can act in Indaian movies,Penang Movies,Trengganu movies,kelantan movies even in Chinise movies with Keng Yaik.
i have yet to see if he can act in Jowo movies or not.

tokasid said...

Lah: Buleh ka lagu tu samy? Ni ayaq lioq ni ada yg resepi budu,kropok lekor,tempoyak. Saya punya ada resepi belacan Penang...petai jerin pun ada.

Samy; Ayooo...DS! Itu suda macam cocktail la.....Err cikit jam eh DS...ada call masuk. Hello! Hello....Wokay! Wokay!
Excuse me DS...tadi Teku Adnan call. Dia cakap Duli Yang Mulia Agong mau jumpa DS issekarang juga!

Lah: Ya ka??? Adoih...mampoih la aku....

Kerp (Ph.D) said...

should be interesting doc. a Jowo movie with Toyo as the main cast, special appearance by the all-rounder tok Samy and will be directed by our friend wak Purp@JawaPinter...hehehehe...

Anonymous said...

salam doc,
ad0i, kelakor...tapi terasa kembang tekak jugak!!

tokasid said...

Kerp:

Jowopinter can be the dialogue adviser. Che'gu will be the script and screen writer. Shah will be the director of photography and cameraman.Muteaudio will be the director. You will be the producer.
Aku jadi foleyman.

tokasid said...

E:

kembang tekak noo...
cek sambil dok tuleh dok melugai macam orang mengandung kembaq siam.

Unknown said...

Bro... Tadi lapar tp 'ter' baca bab ni lah pulak langsung mti selera...hahahaha

Ni adik beradik kembang tekak le tu...

Hahahaha...gua rolling aataih lantai bro...nasib kau le Samy...sapa suruh tak pandai tulis blog...langsung kau jadi main cast sana sini...hahaha

tokasid said...

Raden:

Minta maaf kerana tertulis 'ubat mengurangkan selera' utk tatapan umum. Tapi itulah apa yg telah mereka lakukan dan persembahkan kepada kita.

malam ni make sure makan ye....nanti kena gastrik dan palpitations pulak.

cakapaje said...

Salam Doc,


Ahmad Said: Dei Samy, you mau minum itu ayaq liuq, cek rekomen letak eno, baru ada kick tau...

Samy: Butut ka? Eh, tapi you apa bikin sini dan apasat you Terennganu datang, cakap orang utgha pula?

Ahmad Said: Butut...kasi tarik eno nanti no. Pasal loghat utagha, kalau cek nyanyi lagu Ganu, itu DS mana ada faham! Melayu cakap, Inglis cakap, Tamil cakap, Mandarin cakap...itu semua dia tatak faham jugak!

Samy: Itu matcam ka? Worite, worite...sikalang saya ada faham. Er...Ahmad, itu ayaq liuq, apa lagi taruk mahu kasi sidap?

Lily Abdullah said...

Salam,
Apa cerita air lioq ni doc.Eee..geli aihh..cek nak makan tengahari ni..hilang seleghra(selera).

Susah nak eja dialek utara ni rupanya. :D

LOL

Pak Zawi said...

Doc TA,
Wah sekarang makin banyak site yang buat cerita kelakar. Seronok nya bab lepas PRU12 selesai tak ada berita menarik lagi. Lebih-lebih lagi selepas selesainya masalah Trengganu takat ni. Surat khabar pun dah tak laku lagi sekarang.

tokasid said...

Shah.

AS: Samy kalu mung nok ayir liyor mung benar2 sedak senang jer...mung gi beli racung tikuh segeleng mung wat kummur. Mung siap kena gargle bagi bunyi ggrrrr...di anok tekok mung. grenti sedak. Sedak hingge mapoh.

tokasid said...

Mariani Waterlily:

Minta ma'oh no pasai tuleh hai-hai yang membuat rasa melugai kembang tekak dan seumpama dengannya. Sesungguh inilah cara terbaru utk menguruskan badan seseorang. LOL!

tokasid said...

Pak Zawi;

memang betul bila isu semasa di persembahkan secara satira rasa lebih seronok nak baca dan kurang ngantuk. tapi dalam bab ni kita kena serah pada Che'gu laa...dia yg banyak idea.